Most arról kaptunk hírt, hogy szombaton éjjel véget ér az egyhónapos átfogó karbantartás a Nyugati pályaudvaron. Július 18-ától, vasárnaptól – a veresegyházi vonal kivételével – visszaáll a karbantartás előtti forgalmi rend, a munkák ideje alatt más budapesti állomásokra átirányított vonatok visszatérnek a Nyugatiba.
A MÁV közleménye szerint a Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt − az épületegyüttes tetőszerkezetének rekonstrukciója mellett − halaszthatatlan volt a pályahálózatának átfogó karbantartása is.
Komfortjavító intézkedéseket is megvalósítottak
A karbantartás részeként megvalósult számos korszerűsítési és komfortjavító intézkedés is. Többek között:
- korszerűsítették a biztosítóberendezéseket, több mint három kilométer vágányt építettek át, vágánycserét végeztek mintegy 1600 méteren;
- a felsővezeték-hálózaton több mint 5 kilométeren cserélték a kereszttartókat és az azok alatti, 4200 darab iránysodronyt, 1400 darab porcelán szigetelő helyett pedig kompozit szigetelőket építettek be;
- korszerűsítették a hangos utastájékoztatási rendszert, valamint a tájékoztatótáblákat, két nagy táblás – Keleti pályaudvarihoz hasonló – LED falat telepítettek;
- a peronok aszfaltburkolatát 16 400 négyzetméteren cserélték;
- rendbe tették a lépcsőlejárók mellvédfalának márványburkolatát, valamint a 11. és 12. vágány közötti két lépcsőlejárót;
- új és felújított padokat, szemeteseket helyeztek a peronokra és a csarnokba.
Okos taktilis vezetősávokat is kialakítanak
Az akadálymentesítés részeként – egy brüsszeli metróvonal és néhány olasz állomás után – Európában az elsők között a Nyugatiban megkezdődött a vak és gyengénlátó utasok részére okos taktilis vezető- és veszélyjelző sávok kialakítása.
A jelzések célja, hogy talppal vagy segédeszközzel érzékelhető információt szolgáltassanak a környezetükben található akadályokról, veszélyhelyzetekről, illetve a biztonságosan használható közlekedési folyósokról.
A rendszer akár a napi változásokat is tudja majd kezelni. A rendszer használójának a Bluetooth-szal felszerelt botja, a járófelülethez érintve érzékeli a címkékből érkező rádiójeleket, és továbbítja az információkat egy mobiltelefonos applikációnak, amely hangosan felolvassa az instrukciókat, melyeket egy letölthető térképről nyer ki a rendszer.
A pályaudvar Teréz körút felőli akadálymentes megközelítésére új rámpát is kialakítanak, az Örökségvédelmi Hatósággal egyeztettek szerint.
A csarnok tetőfelújítása augusztus végéig tart, a teljes tetőszerkezet átépítése pedig 2022. második negyedévében fejeződhet be a tervek szerint.
magyarepitok.hu. MÁV Zrt.